Noaberpad

Geplaatst op maandag 21 december 2015 om 20:53

Naobers zijn buren. In Bergh kennen we de noadnaobers die bijvoorbeeld bij een begrafenis de kist dragen van een overleden buur.

Het Naoberpad is een wandeltocht over grondgebied van de buren Duitsland en Nederland, van Nieuweschans tot Emmerik, totaal 375,5 kilometer tussen de Dollard en de Rijn.

In het graafschap Bentheim tussen Drente en Twente, in het Münsterland ten noorden van Winterswijk, rond Bocholt en bij Emmerik loopt het pad door Duitsland. Die delen van de route heeft de Nivon in samenwerking met Duitse organisaties ontwikkeld.

De volledige routebeschrijving staat in een boekje dat te koop is bij de VVV.

De trajecten:

Nieuweschans - Bourtange 53 km

Bourtange - Emmen 52 km

Emmen - Emlichheim 42,5 km

Emlichheim - Ootmarsum 41,5 km

Ootmarsum - Gronau 36,5 km

Gronau - Winterswijk 55 km

Winterswijk - Bocholt 35 km

Bocholt - Emmerich 60 km

Het traject Bocholt - Emmerik voert ook door Bergh:

kaart 57 Anholt - Gendringen 8 km

kaart 58 Gendringen - Azewijn 5,5 km

kaart 59 Azewijn - Galgenberg 5,5 km

kaart 60 Galgenberg - Stokkum 5,5 km

kaart 61 Stokkum - Elten 6 km

Vanaf de gemeente Gendringen komt men Azewijn binnen via de Lugtenakkerstraat, vervolgens via Lengel naar de Galgenberg en 's-Heerenberg. In 's-Heerenberg komt de wandelaar over de Muntwal en langs het kasteel om de reis via het Nachtegaalslaantje te vervolgen richting Stokkum. Op de Eltenseweg wordt Bergh na het viaduct verlaten.

Bezoek ook eens de site van het Nivon

Het Nivon is een culturele vereniging voor jong en oud, met zo'n 43.000 leden. Ongeveer de helft van de officiële lange-afstand wandelpaden in Nederland is door het Nivon tot stand gebracht. Bij elkaar een 3000 km.

Kijk ook op het Twitteraccount van het Noaberpad!