Schenkenschans

Geplaatst op maandag 21 december 2015 om 21:17

Een mooie fietstocht is naar Schenkenschans, een voormalig stukje Holland. Vanaf de Rijnbrug bij Emmerik is het nog ongeveer een half uur op de fiets.
Na de brug gaat men rechtsaf richting Griethausen en Spyck (D) met een fraai uitzicht over de Rijn heen op Eltenberg.
Bij Salmorth staat aan de linkerkant een klein bordje dat de richting naar Schenkenschanz aangeeft. De restanten van een spoorbrug die als monument bewaard wordt, komt men onderdoor. Deze lijn werd in 1865 in gebruik genomen en liep van Zevenaar naar Kleef. Bij het Nederlandse Spijk werd de trein met een stoompontveer overgezet naar de overkant van het water. Ter plaatse in Duitsland spreekt men over Spiek 'aan de gunne kant'. Hiermee wordt niet de Nederlandse grens bedoeld maar de Rijn. Tot 1711 was Schenkenschans nog per voet bereikbaar vanuit Lobith via de Boterdijk. Hoe de situatie vroeger was, is duidelijk te zien op afbeeldingen in 'De Liemers van Nol Tinneveld' (Nijmegen 1984). Tijdens de Tachtigjarige Oorlog was Schenkenschans het beroemdste en zuidelijkste fort van de Staatsen. Het werd in 1586 gebouwd door Marten Schenck. Zijn levensverhaal is te lezen in een artikel door Gerard de Haan in nummer 15 van Old Ni-js, het lijfblad van de Heemkundekring Bergh. Schenkenschans heeft niet meer de allure van weleer, zoals die op diverse schilderijen te zien is.
Tussen 1998 en 1999 heeft het Deichverband Xanten-Kleve er een nieuwe muur omheen gebouwd tegen hoog water.
Schenkenschanz is niet ingericht om veel toeristen te ontvangen maar het pontje naar Düffelward (ook geschikt voor een enkele auto) in de nabijheid, ligt er uitnodigend bij om de tocht over de dijken te vervolgen naar Millingen aan de Rijn, waar fietsers gebruik kunnen maken van het voetveer naar Lobith-Bijland.

Deel deze pagina




Canon van BerghLid worden van de HKB?'t Raethuys
Bestel hier »