Nr. 44 Het orgel van Maarschalkerweerd in de St. Pancratiuskerk in 's-Heerenbeerg is in volle luister hersteld.

Geplaatst op zaterdag 4 augustus 2012 om 12:00

Het orgel van Maarschalkerweerd in de St. Pancratiuskerk in 's-Heerenbeerg is in volle luister hersteld. In de podcast van augustus 2012 laten we twee mensen aan het woord die nauw betrokken zijn geweest bij de restauratie van het orgel.

Het eerste interview is met Jan Loskamp, voorzitter van de restauratiecommissie die o.a. de geschiedenis van het orgel en van de organisten belicht, maar ook van de moeizame weg die uiteindelijk tot dit mooie resultaat heeft geleid.

In het tweede interview met Marcel Verheggen, adviseur van de Katholieke Klokken en Orgel Raad (KKOR) vertelt deze wat zijn rol als adviseur inhield en waarom dat hij het zo'n bijzonder orgel vindt.

Tevens horen we tussendoor enkele fragmentjes uit het korte orgelconcert dat Verheggen tijdens de feestelijke inzegeling op zaterdag 23 juni 2012 gaf. Het geluid van het orgel is met beperkte middelen opgenomen.

Hieronder foto's van de feestelijke inwijding en van de restauratie.

Het gedeelde orgel met de kassen die vermoedelijk zijn ontworpen door Mengelberg harmonieert prachtig met het gebrandschilderde raam van Geuer, beiden waren lid van het St. Bernuphusgilde.
Marcel Verheggen tijdens orgelconcert achter de weer in het midden opgestelde speeltafel..
Marcel Verheggen tijdens orgelconcert.
Pastoor Aarsen wijdt het orgel in.
De beide orgelkassen.
Gerestaureerde klaviatuur.
Naamplaatje oorspronkelijke orgelbouwer Maarschalkerweerd.
Orgelkas is ontdaan van zijn pijpen
Lege orgelkas. Pijpen zijn ter restauratie naar orgelbouwer Elbertse gestuurd.
Pijpen worden weer uitgepakt.
Stuk voor stuk worden de pijpen weer geplaatst.
Achterzijde speeltafel.
Voorzijde interieur speeltafel met het speel- en registerapparaat.
Pneumatiekbuizen naar de laden worden vanuit het koppelblok onderin de speeltafel opnieuw aangelegd.
Toetsen worden automatisch indrukt bij het intoneren.

Tekst: Hans Hegman