2016-10-23 Uitreiking Monumentenprijs gemeente Montferland 2016

Geplaatst op zaterdag 29 oktober 2016 om 16:33

Zondag 23 oktober vond in de vakwinkel van eigenaar Vincent Horsting aan de Molenweg 10 in Kilder de uitreiking van de jaarlijkse monumentenprijs plaats.

Ben Bisseling, voorzitter van de monumentencommissie Montferland, verwelkomde alle aanwezigen, speciaal Vincent Horsting en zijn gezin, Henk Stevens met echtgenote en wethouder Rob Visser. Hij roemde de hoge kwaliteit van de gerestaureerde Rembrandtmolen. Hij had veel waardering voor de persoon Vincent Horsting omdat deze zijn eigen belang als eigenaar verder liet gaan in een algemeen belang voor de gemeenschap.

Vrij uniek kwamen daarna in co-productie beurtelings aan het woord voorzitter Edwin Zweers van de Heemkunde Kring Bergh (HKB) en Theo te Wil, voorzitter van de Oudheidkundige Vereniging Didam (OVD) waarvan een verkorte samenvatting.
Een van de parels van Kilder aan de rand van het grote groene Berghe bos was vanaf 1854 de molen (De Vos of ‘t Voske). Eigenaar werd Hend Welling, zijn moeder was Gerritje Welling-Vos, vandaar de naam van de molen. Het was een houten molen, die echter onvoldoende wind ving. Daarom werd in 1882 een belt (verhoogde aarden wal) opgeworpen waarop een nieuwe stenen beltmolen werd gebouwd. Bij de stormramp van Borculo braken de kap, de wieken en de staart van de romp. In 1926 werd begonnen met de herbouw en het Nationale Steun- comité Stormramp zorgde voor de financiering. De molen kreeg toen de benaming Rembrandtmolen omdat veel houten onderdelen afkomstig waren van de deels afgebroken Rembrandtmolen uit Hazerswoude. In de loop van de 20ste eeuw en zeker na de komst van elektrische maalmachines van de jaren twintig verloor de molen zijn functie als maalderij en verviel in zeer slechte staat. In 1988 vond onttakeling plaats en dat had toen het einde kunnen betekenen van dit zo karakteristieke bouwwerk. Toch kon vanaf 2014 met subsidie een begin worden gemaakt met de restauratie. In maart 2016 werd de restauratie voltooid met het plaatsen van de wieken. In plaats van de gebruikelijk zeilen hebben deze wieken zogenaamde Ten Have-kleppen. Een ingenieus systeem van draaibare houten borden die - afhankelijk van de windsterkte - open en dicht gedraaid kunnen worden.

Ook molenaar Fabian Gerritsen werd geroemd om zijn liefde voor traditie, historie en techniek. Drie weken geleden behaalde hij zijn molenaarsdiploma met vlag en wimpel op de molen De Engel in Varsseveld. Aan het eind waren er felicitaties voor Henk Stevens voor de toegekende erepalm vanwege zijn vele verdiensten. Wethouder Rob Visser van de gemeente Montferland vond het een grote eer om de monumentenprijs te mogen uitreiken. Hij prees het doorzettingsvermogen van Vincent Horsting en reikte vervolgens de prijs uit. Deze prijs bestaat uit een geldbedrag, een monumentenschildje en een pentekening gemaakt door Nol Schrijvers.

Vincent Horsting sprak hierna - met soms wat emotie in zijn stem - een dankwoord uit. Hierbij memoreerde hij aan het moeizame beginproces om te komen tot restauratie van de molen. Al in 1993 bleek uit gesprekken dat er de komende 15 jaar geen benodigde gelden voorhanden waren. In 1996 dreigde zelfs de molen van de monumentenlijst gehaald te worden. In 2009 werd de nieuwe winkel geopend en volgden weer gesprekken tot restauratie van de molen. Met hulp van derden werden de nodige schriftelijke formaliteiten verricht. Op 25 februari 2014 werd een subsidie toegekend van 80% van de kosten. De overige 20% kwam binnen via crowdfunding en eigen middelen. De restauratie van de molenromp volgde in april met het weghalen van de oude molenkap. In de werkplaats van Coppes in Bergharen werd de kap hersteld en daarna in Kilder met riet bekleed. De kap werd op 12 maart 2015 teruggeplaatst en hierna weer voorzien van wieken. Een jaar later op 1 maart 2016 was de totaal restauratie afgerond. Een veelzeggend detail is dat Hend Welling (eigenaar van de molen in 1854) de over-over grootvader vanVincent Horsting is (bezien vanuit de bloedlijn van zijn moeder). Verder dankte Vincent Horsting de gemeente Montferland en zijn familie voor de tijd dat zij hem moesten missen door drukke werkzaamheden vanwege herstel molen en nieuwbouw van de winkel.

Hierna werd het officiële gedeelte beëindigd en werd de mogelijkheid geboden om nog een kijkje te nemen in de molen onder het genot van een hapje en drankje.

Tekst geplaatst met toestemming van OVD | Berghapedia

Tekst: Jan Beursken (OVD)
Beeld: Hans Hegman