Groot Barghs dictee 2018 met 3 winnaars

Geplaatst op dinsdag 30 oktober 2018 om 21:24

17 Fouten vormden het beste resultaat van het Groot Barghs Dictee van donderdag 25 oktober in de zaal van het St. Oswaldus Gilde te Zeddam. Dat aantal werd gelijkelijk door drie deelnemers behaald, zodat er om geloot moest worden wie de 1e, 2e en 3e prijs in ontvangst zou mogen nemen. De eerste prijs bestond uit de grote, dit jaar bij Lannoo verschenen ‘Atlas van de Nederlandse taal’. Die mocht met Henk Gieling mee naar Didam. De tweede prijs ging naar de Zeddammer Franc Bieleveldt, die zich in het Jaarboek voor Achterhoek en Liemers 2017 mag verdiepen in het artikel over “De Liemers in het Nederlands dialectlandschap”; net als de derde prijswinnaar, Willy Thyssen, eveneens uit Didam. Een mooi resultaat dus voor twee leden van de nieuwe dialectwerkgroep van de Oudheidkundige Vereniging Didam.

De tekst van het dictee werd voorgedragen door Jacqueline Wissink en was samengesteld uit liedteksten van de twee streektaalduo’s die de avond opluisterden: André van Gessel & Tyco Schippers en Lau Bisseling & Toon Hebing als duo Fris van de Draod.

De dicteetekst luidde als volgt:

In de winter op stal,
nao ´n wandeling deur de sneej.
A´j dan binnekomp op zo’n schimmerdael,
woor ´t warm noch kold is.
De ri-je beeste tegenäöver mekaar.
Eur diepe zuch at ze ligge gaon.
He´j dah weh ‘s gezien, zittend op ´n baal strooi,
de rös van neerkewwend vee?

En a'k naor huus gao
ruuk mien jas naor ingekuuld gres
en wette ze thuus meteen woor’k bun gewes.

Nem now de fiets, woo’j alles met verkent
Dat völlen, dat veur ’t eers de wei in rent
’t Eerste tendje van ow zoon
De viefentwintigste ow loon

Ow vriend, den binne zit en bute staon zien klump
’t Brood dah dalek uut de aove kump
Den ni-je naegel op de doem
Ow glaeske bier met lekker schoem.

De dialectwerkgroep van de HKB neemt jaarlijks deel aan het Oost-Gelders Streektaaldictee en roept graag op tot deelname in 2019. Informatie op www.streektaaldictee.nl

Tekst: Antoon Berentsen
Beeld: Antoon Berentsen