Henk Harmsen overleden

Geplaatst op zaterdag 3 februari 2018 om 12:04

30 Januari bereikte mij het intens trieste bericht dat Henk Harmsen op slechts 66-jarige leeftijd plotseling is overleden. Henk was oud-journalist van De Gelderlander en bekend als groot kenner van de cultuur en de geschiedenis van de Achterhoek en de Liemers.

Vanaf jonge leeftijd beschouwde ik hem als een persoonlijke vriend en inspirator. Zo nu en dan kwam ik bij hem om navraag te doen naar bepaalde informatie over zijn kennisgebied. Daarbij kon hij putten uit een zeer uitgebreid persoonlijk archief en vrijwel complete bibliotheek over de streek. Of om bij een kop koffie over allerlei zaken te spreken.

Het gevoel van het ontvallen van een aimabel en erudiet mens als Henk is onwezenlijk en onbeschrijfelijk. Het sterkt mij in mijn poging de liefde voor ons woongebied levend te houden en door te geven aan de toekomstige generaties.

Zoals Henk ook altijd deed met zijn zeer gewaardeerde heemkundelessen op de toenmalige Stokkumse lagere school. Met zijn ontelbare lezingen aan vrouwenbonden, historische verenigingen en seniorengroepen. En met zijn enorme oeuvre aan boeken en artikelen, opgebouwd in 45 jaar schrijven.

Ik wens al zijn dierbaren alle sterkte toe voor nu en de tijd die nog moet komen.

We gaan hem missen, maar zeker niet vergeten.

Edwin Zweers

Tekst: Edwin Zweers