In memoriam oud-pastoor Wim Ramaekers

Geplaatst op vrijdag 13 mei 2016 om 19:50

Op 11 maart jl. overleed in Zorgcentrum Zuiderhout te Teteringen op 89-jarige leeftijd oud-pastoor Wim Ramaekers ten gevolge van een hersenbloeding. (zie bericht in De Stem) Ramaekers was vanaf 1977 tot 1986 pastoor van de Emmausparochie in Lengel. Ook steunde hij een aantal jaren onze vereniging als lid. Ramaekers was auteur van het boek Martelaren van ’s-Heerenberg. Op Berghapedia is een hele pagina gewijd aan de levensweg van Rademaekers. Lees meer »

Hier een biografie van Wim Ramaekers door Marcel Messing:

Op 11 maart jongstleden is Wim Ramaekers kort voor zijn negentigste verjaardag overleden. Van 1977 tot 1986 was hij pastoor van de Emmausparochie in 's-Heerenberg-Lengel.

Ramaekers werd in 1926 geboren en trad in 1946 toe tot de orde van de Benedictijnen in de Sint Paulusabdij in Oosterhout. In 1953 werd hij priester gewijd, maar pas rond 1970 werd hij actief in het pastorale werk. Dat is hij blijven doen tot hij in 2003 terugging naar de Paulusabdij. Toen deze abdij in 2006 werd opgeheven, verhuisde hij met zijn broeders naar een zorgcentrum in Teteringen bij Breda. Daar is hij overleden.

Ook de Heemkundekring Bergh heeft zich in de belangstelling van Wim Ramaekers mogen verheugen. In september 1982 was hij aanwezig op de eerste bijeenkomst, waar hij zich meteen als lid heeft aangemeld. Tot zijn vertrek naar een andere parochie in 1986 heeft hij de activiteiten van de HKB gesteund.

In het jaar van zijn vertrek verscheen zijn boek "Martelaren van 's-Heerenberg". Dit beschrijft het lot van pastoor Galama en zijn kapelaans Van Rooijen en Hegge, die in 1941 door de Duitse bezetters werden gearresteerd. Van hen heeft alleen kapelaan Hegge de oorlog overleefd. Aan de hand van brieven die de drie vanuit hun gevangenschap schreven, schetst Ramaekers een beeld van hun lijdensweg, zodat de lezer hun martelaarschap kan begrijpen. Hij doet dit niet om schuldigen aan te wijzen, maar als eerbetoon aan de slachtoffers van het nazisme. Met zijn boek is Wim Ramaekers van blijvende betekenis, niet alleen voor de HKB, maar voor de Berghse gemeenschap als geheel.

Dit boek staat bij de Heemkundekring in de boekenkast waar u het op uw gemak kunt inkijken. Maar het is ook nog te koop bij ons.
Voor openingstijden kijk hier »

Martelaren van 's-Heerenberg van W. Ramaekers.