Jan Burgers sticht zijn dierenpark in 's-Heerenberg

Jan Burgers, de grootvader van Anton van Hoof, de huidige directeur van 'Burgers Zoo-Safari' in Arnhem, verzamelt al een hele tijd allerlei dieren, als hij in 1913 begint belangstellenden in de gelegenheid te stellen naar zijn collectie te komen kijken. Daarmee begint Burgers Dierenpark in de Vogelweide aan de Stokkumseweg.

Tien jaar later het park overgeplaatst naar de Schelmseweg in Arnhem. Het leeft daar voort onder de naam Burgers Dierenpark en later Burgers Zoo en geniet een wereldwijde reputatie.

Er bestaat een serie ansichten die in die eerste tijd wordt uitgegeven. Daarop zien wij eenden, ganzen, ooievaars, flamingo's, pauwen, zwanen en papegaaien, maar ook Russische wolven, leeuwen, lama's, kamelen en klimgeiten. De leeuwen heetten Hector en Nero. Sinds 2013 staat op het Stadsplein in 's-Heerenberg een speelbeeldje van het leeuwtje 'Bergha' dat herinnert aan de stichting van het dierenpark 100 jaar geleden in 's-Heerenberg.