De 's-Heerenbergse begraafplaats

Geplaatst op maandag 21 december 2015 om 21:57

Lang zocht een 100 jaar geleden (dus ong. 1830) de parochie 's-Heerenberg naar een geschikte begraafplaats.

De dodenakker, in de buurt van Van Uhm bij de Bleek. was te klein geworden. Enige jaren geleden werd bij graafwerk aldaar een massa beenderen te voorschijn gehaald. Geschikt leek het kerkbestuur de molenberg, maar de eigenaar weigerde de molen te verkopen. In 1862 sloeg de bliksem erin. Omdat de bezitters geen geld hadden tot opbouw, werd het kerkbestuur tegen een schikkelijk bedrag eigenaar van het terrein. Nu toonde zich weer opnieuw de bekende eensgezindheid der 's-Heerenbergers. Met man en macht werd er gewerkt om het terrein te effenen en dat alles om Gods loon. Wie kon greep zijn kruiwagen of stelde paard en wagen ter beschikking, zodat reeds in 1863 het kerkhof kon worden ingewijd.

Beeld: FreeImages.com/createsima