Earpels met schaopevleis

Geplaatst op vrijdag 27 november 2015 om 22:32

Montferland Nieuws 23 september 2003

Er zullen niet veel shoarma-zaken zijn waar men meteen begrijpt wat je bedoelt als je vraagt naar 'earpels met schaopevleis'. In Bergh is er zeker één waar je de vraag niet hoeft te herhalen (een Berghs inburgeringsdiploma kan zo verstrekt worden!)
Ook de oude Geurt Koster in Kilder hoefde je niet uit te leggen wat een earpel is. In de Graafschapbode van 120 jaar geleden, 3 november 1883 is namelijk te lezen: "Als een bewijs dat de oudjes in deze streek nog goed kunnen arbeiden, mag vermeld worden, dat de oude Geurt Koster te Kilder, die tachtig jaren reeds achter den rug heeft, in dit najaar geheel alleen 300 roeden aardappelen heeft gerooid en 400 roeden land heeft omgespit."
Er staat niet bij of hij op rijstebrij met bruine suiker werd getracteerd toen de aardappelen van het land waren. Dat was zestig jaren geleden namelijk het geval bij een Berghse familie. De Heemkundekring wil graag weten of dat een traditie was, die vaker voorkwam.
Geurt is nog opgegroeid in de tijd dat men dacht dat de aardappelziekte een straf van God was omdat de polka werd gedanst! In 1845 mislukte de hele aardappeloogst. In dezelfde tijd was de polka uit Bohemen overgekomen. Begrijpelijk dat Geurt voorzichtig met zijn aardappelgewas om ging, anders 'ha-j 't schaop aan 't drieten an!' (of schapenmest goed is voor aardappelen, is ons niet bekend).