Mechteld ten Ham activiteiten HKB 2019

Geplaatst op zaterdag 24 augustus 2019 om 15:21

Tijdens het Mechteld ten Hamweekeinde op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september a.s. gonst het weer van activiteiten in ’s-Heerenberg. Het programma vind je op de website van de Mechteld ten Hamstichting. Natuurlijk is ook weer de Heemkundekring Bergh paraat met een aantal activiteiten.

Om 15.00u zal op zaterdag en zondag in de trouwzaal een boekpresentatie ‘Verhalen uit de Liemers’ gegeven worden. En natuurlijk is er ook dit jaar weer een boekenverkoop in de Thobenzaal.

Op zondag zijn we voor het Raethuys te vinden met een boekenkraam en informatiestand. Ook zal de Werkgroep Archeologie weer allerlei opgegraven vondsten en oude munten tentoonstellen. Niet alleen kun je herinneringen ophalen bij de fotopresentatie (zie item), ook kun je op beide dagen in de Raadszaal terecht waar de Militaire Historiegroep een presentatie verzorgt.

Non-stopfotopresentatie - ’s-Heerenberg 600 jaar stad

In de zomer van ’79, nu precies 40 jaar geleden, vierde ’s-Heerenberg het 600-jarige bestaan van de stad. Hele volksstammen werden gemobiliseerd om het feest luister bij te zetten. In het HKB-archief vonden we gelukkig nog een flink pak sfeerfoto’s en filmbeelden uit dat bijzondere jaar en van 25 jaar later, het jaar 2004. Daar móet je wel iets mee doen….!
Uit de collectie heeft HKB-lid Ed te Pas een aantal mooie kiekjes geselecteerd, waar hij een presentatie van heeft samengesteld. Tijdens het Mechteld ten Hamweekeinde kan iedereen in de Trouwzaal van ’t Raethuys de doorlopende presentatie komen bekijken.
Themanummer Old Ni-js nr. 74 is vrijwel geheel gewijd aan een terugblik op allerlei activiteiten en is nog te koop. Verder is in te zien het boekje "Echt waar.....het stond in de krant" met daarin een collage van krantenartikelen uit dat jubileumjaar, destijds samengesteld door Marcel Giezenaar en IJsbrand Nijhof.

Kom gezellig herinneringen ophalen op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september Wij zijn open vanaf 13.00u tot 17.00u.

Tekst: Marianne Verbeek