Stadsmuseum Bergh geopend op 7 juli

Geplaatst op dinsdag 18 juli 2017 om 15:04

Artikel van Montferlandnieuws dd 11-07-2017

Stadsmuseum 's-Heerenberg, nieuwe parel in Bergse landschap

's-HEERENBERG - Het nieuwe stadsmuseum in 's-Heerenberg werd op vrijdag 7 juli, onder grote belangstelling van hoogwaardigheidsbekleders en genodigden, officieel geopend door Clemens Cornielje, Commissaris van de Koning in Gelderland.

Door Rob Vister

"Vanaf het moment dat 't Nije Raethuijs in 's-Heerenberg leeg kwam te staan, liepen wij onder aanvoering van de in 2016 overleden historicus en genealoog, John Thoben, al met het idee om in dat mooie historische pand een museum onder te brengen. Helaas was dit voor ons financieel niet haalbaar. En daarbij was 't Nije Raethuijs voorbehouden aan de Heemkundekring Bergh", vertelt een trotse Hans Hegman, initiatiefnemer en drijvende kracht achter het stadsmuseum. "Het idee was geboren en een droom begon steeds realistischer geworden. Zoekende naar een geschikte ruimte, kwamen wij uit bij het Johan van Esserenhuis dat al geruime tijd leeg stond. Toen wij van de eigenaar hierover mochten beschikken, konden wij beginnen om onze droom te verwezenlijken. Met een goed gemotiveerd en enthousiast team gingen wij aan de slag om allereerst het geheel financieel af te kunnen dekken. Na enkele toezeggingen van stichtingen, bedrijven, lokale en provinciale overheid, konden wij eindelijk begin 2017 van start."

Trots
"Trots ben ik zeker", vervolgt Hegman zijn verhaal. "Niet alleen omdat wij dit met ons allen hebben weten te realiseren, maar ook op de mensen om mij heen, die zo'n geweldige inzet hebben getoond en vooral de laatste maand ontzettend hard hebben gewerkt om toch op de geplande datum alles klaar te hebben. Tot aan de laatste minuut toe zijn er geweldige inspanningen geleverd. Het is jammer dat de grote initiator en inspirator, John Thoben dit allemaal niet meer heeft mogen meemaken."

Kwaliteit
Het stadsmuseum, ondergebracht in het Johan van Esserenhuis aan de Marktstraat in 's-Heerenberg, beschikt dan weliswaar over een beperkte ruimte, maar kan qua kwaliteit wedijveren met middelgrote musea in binnen- en buitenland. Dankzij de professionele ondersteuning van het Liemers museum en vakmensen binnen het team is er optimaal gebruikt gemaakt van de ruimte en is er een expositie neergezet van hoge kwaliteit waarin enkele bijzondere topstukken staan, waaronder een maquette van 's-Heerenberg zoals de stad er rond 1650 heeft uitgezien, gemaakt door maquette-bouwer Constant Willems, uit Zutphen. Enkele andere bijzondere bezienswaardigheden zijn de bronzen stadshoorn uit de vijftiende eeuw, die door gemeente Montferland in bruikleen is gegeven, een replica van de stadszegel uit de zestiende eeuw, die het museum dankzij bemiddeling van Ingrid Mens van het Liemers museum in z'n bezit heeft gekregen en een beeldje van een ruiter te paard, dat gevonden is onder de fundering van de oudste poort.

Aanwinst
Clemence Cornielje en Peter de Baat, burgemeester van Montferland, waren niet alleen vol lof over het museum, dat volgens hun een geweldige aanwinst voor de stad 's-Heerenberg is, maar spraken beiden uit dat de Kasteelstad
's-Heerenberg, 'de mooiste stad van Gelderland is'. Wellicht dat zij in hun euforische enthousiasme (en wetende wat kasteelstad 's-Heerenberg te bieden heeft) vergaten dat Gelderland nog een paar andere mooie steden heeft. Maar dat 's-Heerenberg en Montferland parels in het Gelderse landschap zijn en daarmee een bezoek meer dan waard, is een feit.

Samenwerking
"Wij als bestuur van het stadsmuseum kunnen veel willen, maar zonder een goede samenwerking met andere partijen en vrijwilligers, kunnen wij nagenoeg niets. Juist dankzij deze geweldige samenwerking hebben wij zo'n topprestatie kunnen neerzetten. De officiële opening, die dankzij de stichting Mechteld Ten Ham en het Sint Antoniusgilde, geheel in het teken stond van de middeleeuwen, is een groot feest geworden."
Een feest dat is vastgelegd door StadsTV 's-Heerenberg en mensen van de foto-filmclub van de Heemkundekring Bergh, die er zo voor zorgen dat het culturele aspect van deze historische stad voor het nageslacht wordt vastgelegd.

'Aanwinst voor de mooiste stad van Gelderland'

Hegman is er blij mee. "Samen met de Heemkundekring Bergh, Kasteel Huis Bergh, Stichting Kasteelstad willen wij de bijzondere geschiedenis van onze stad in de toekomst levendig houden en deze bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen."

Links: Stadsmuseum Bergh | Foto's | Artikel MontferlandNieuws | StadsTVBergh

Tekst: Rob Vister (Montferlandnieuws)
Beeld: Robin Sommers Fotografie