Voormalig HKB voorzitter Netje Berndzen-Kniest overleden

Geplaatst op zaterdag 30 mei 2020 om 22:34

Van 1994 tot 2002 was Netje voorzitter van de Heemkundekring Bergh. Ik zat toen zelf ook al enige jaren in het bestuur en aangezien en verder nog wel wat bestuursleden waren, die de snelle ontwikkelingen rond de vereniging niet altijd konden volgen, regelden Netje en ik in de praktijk nogal wat zaken achter de schermen. Maar altijd zo, dat anderen niet het gevoel kregen dat ze geen inspraak in zaken hadden.

Zo was de Heemkundekring Bergh in 1998 de eerste historische vereniging met een eigen website, waarbij meteen heel slim de domeinnaam heemkunde.nl werd geclaimd. Op een zaterdag reden we met zijn beiden naar Wezel, waar een grote bijeenkomst was georganiseerd van tal van historische verenigingen uit de Achterhoek, de Liemers en het Duitse Nederijngebied. In de centrale zaal, ten midden van honderden genodigden, vertelde een Duitse professor van de Mercatoruniversiteit uit Essen en Duisburg, dat informatie via het internet in de toekomst heel belangrijk zou worden. Daarbij meldde ze dat ze van alle aanwezige verenigingen maar een voorbeeld van een verenigingswebsite had kunnen vinden. Op dat moment toonde de beamer onze homepage op het grote scherm. Ik stootte Netje aan en zei: “Dat is onze website.” Ook al wist niemand dat wij van die vereniging waren, we zaten er glunderend en zo trots als een pauw met duizend veren bij.

De ervaring was tekenend voor hoe Netje haar voorzitterschap vervulde: met een goed overzicht van alles wat er binnen de vereniging speelde, met waardering voor een ieder die zich er voor inzette en, niet te vergeten, met een goed gevoel voor humor om de sfeer goed te houden.

De afgelopen jaren was Netje enkele malen aanwezig bij een avond van de Veldwerkgroep ’s-Heerenberg, waarbij zij met nog twee andere aanwezigen vertelde over haar herinneringen aan het verdwenen ’s-Heerenberg: de families, de winkels, de kroegen en de verenigingen van vroeger. Het waren gezellige en leerzame avonden, waar ik met veel plezier aan terug denk.

Netje, bedankt voor alles wat je voor onze gemeenschap in het algemeen en onze vereniging in het bijzonder hebt betekend.

We gaan je missen.

Edwin.

Zie ook de podcast van 2020-01, met Netje en Jacqueline.

[Tekst zoals op 25 mei 2020 op onze facebook-pagina is geplaatst]

’s-Heerenbarg a-j toch is wis hoe slech ik ow kan misse.
’s-Heerenbarg a-j toch is wis hoe groot mien heimwee is.

Afgelopen vrijdag bereikte ons het overlijdensbericht van onze oud-voorzitter Netje Berndzen-Kniest.

Ze was iemand met een warm hart voor de Berghse gemeenschap. Van 1973 tot 1986 was ze raadslid en wethouder van de gemeente Bergh en stond ze bekend als een voor iedereen makkelijk toegankelijk politicus. Verder was ze bestuurslid van het Jeugdcentrum Bergh, provisor van het Gasthuis Sint-Gertrudis, voorzitter van het gemengd zangkoor Bergh Opwaerts en was ze langdurig lid van toneelvereniging Alphons Ariëns.

Voor al haar werkzaamheden ontving ze ‘De Eremedaille der gemeente Bergh’, een onderscheiding die er maar weinigen ooit gekregen hebben. Daarnaast ontving ze in 1994 een koninklijke onderscheiding. Ze was toen net voorzitter van de Heemkundekring Bergh geworden en in die hoedanigheid ontving ze in 2000 namens de HKB de Berghse Kei van d’Olde Waskupen. In 2018 kreeg zij als één van de vrijwilligers van Gertrudis voor hun vrijwilligerswerk de Berghse Kei nogmaals.

Wij herinneren Netje als iemand die makkelijk was in de omgang met andere mensen en daardoor een graag gezien persoon was. Daarbij behield ze als voorzitter van de HKB altijd het overzicht binnen de vereniging, had ze aandacht voor iedereen en lardeerde ze haar verhaal vaak met een ontwapenende lach.

We verliezen iemand met een warm hart voor de Berghse gemeenschap.

Netje, we gaan je missen.

Veldwerkgroep 's-Heerenberg maart 2016
Afscheid HKB