Maria van Nassau

Geplaatst op zondag 20 december 2015 om 13:09

MARIA VAN NASSAU

(de afbeelding toont volgens de huidige opvattingen Maria van Nassau, de dochter van Willem van Oranje, maar de afgebeelde persoon is lang beschouwd als 'onze' Maria)

Juliana en Wilhemina op Huis Bergh

Uit Montferland Nieuws, Kersteditie 2000

'Wat willen de dames drinken?' vroeg Herman Finkers aan Beatrix toen hij met haar alleen was en zij hem er fijntjes op wees dat een koningin in het meervoud wordt aangesproken.
Als je de vele titels van haar ziet ben je haast geneigd om te denken dat het toch om meerdere personen gaat: het zijn er meer dan vijftig.
Zij is onder andere koningin der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau, prinses van Lippe-Biesterfeld, hertogin van Limburg, gravin van Buren, gravin van Culemborg en om dichter bij huis te blijven: vrouwe van Borculo, vrouwe van Bredevoort en vrouwe van Lichtenvoorde. Op het indrukwekkende lijstje komt Bergh niet voor.

Toch is onze koningin 'in de verte' nog familie van Van den Bergh. Zij stamt af van Willem (de Rijke) van Nassau en Juliana van Stolberg. Dit echtpaar had een dochter Maria, geboren op 18 maart 1539 in Dillenburg. Op zeventienjarige leeftijd trouwde zij op 12 november 1556 te Meurs in Duitsland met graaf Willem van den Bergh. Van deze Willem is alom bekend dat hij in de Tachtigjarige oorlog eerst meestreed aan de kant van zijn zwager Willem van Oranje maar later de zijde van de Spanjaarden koos. Wat Maria van dit 'verraad' vond, kan men lezen in een artikel van Joop de Haan in het lijfblad van de Heemkundekring, Old Ni-js nummer 41: 'de gravin steunde hoorbaar toen op Huis Bergh het Document van Overgang getekend werd door haar echtgenoot'.

Geen leed is de gravin bespaard gebleven. Joop de Haan schrijft: Een trieste optelsom van overleden dierbaren leert ons dat zij in totaal zestien familieleden verliest: vier dochters, drie zonen, haar echtgenoot, vier broers en twee zusters alsmede haar ouders. De doodsoorzaak van haar zoons en broers moet meestal gevonden worden op het slagveld. Twee van haar dochters verdrinken in de Oude IJssel te Ulft'. Deze twee dochters waren Juliana en Wilhelmina. De eerste genoemd naar haar grootmoeder Juliana van Stolberg en de tweede misschien naar haar oom Willem van Oranje. De meningen zijn verdeeld over de gelegenheid waarbij ze verdronken. Er wordt beweerd dat ze met het schaatsen door het ijs zijn gezakt maar Joop de Haan is door reduceren en deduceren tot de conclusie gekomen dat zij om het leven kwamen toen een koets waarin zij zich bevonden bij het kasteel in Ulft door de brug zakte.