Missionarissen brengen het christelijk geloof in onze streken

St.Martini in Emmerich met Romaans koor is gesticht door St. Willibrord.

Aankomst

Sint-Willibrord die in 690 met zijn gezellen naar ons land komt om met de steun van Pepijn van Herstal het bekeringswerk onder de heidense Friezen te beginnen, komt terug van zijn tweede reis naar Rome. Zijn plaatsvervanger Sint-Suitbertus reist hem met groot gevolg tegemoet tot Emmerik. Daar legt Sint-Willibrord de grondslag voor de Sint-Maartens-kerk en drie jaar later wijdt hij deze kerk persoonlijk in (690). Emmerik is voor onze streek van grote betekenis, want van hieruit worden de meeste parochies gesticht. Daarom zijn veel kerken aan Sint-Martinus toegewijd: Didam, Elten, Etten, Gendringen, Oudzevenaar, Wehl. Patroon van Beek is nu Sint-Martinus, maar was oorspronkelijk Sint-Petrus in Banden. In 1853 wordt deze kerk (per abuis) een Martinuskerk.

Stichting kerk Emmerich