De Foto- en Film groep heeft besloten de activiteiten voorlopig stop te zetten

Geplaatst op woensdag 16 augustus 2023 om 13:03

Met pijn in het hart hebben de leden van de Foto- en Film groep (FFgroep) van de HKB besloten om de werkzaamheden van de werkgroep stil te leggen. Dit omdat de leden een respectabele leeftijd hebben bereikt en daar ook de beperkingen die bij die leeftijd komen kijken. Helaas blijft de 'nieuwe aanwas' vooralsnog uit krimpt de werkgroep jaar na jaar.

De start

De wereld tijdens de start van de FFgroep is een heel andere wereld dan waar we nu in leven. 'Destijds' was het maken van foto's slechts voor een enkeling weggelegd en het maken van films een bijzonderheid te noemen. Wat er nu met een smartphone kan overstijgt wat er in het verleden met destijds state-of-the-art appatuur kon. De kennis van en het produceren van beeld- en audio-materiaal en dat vastleggen op cassette bandjes, cd's , dvd's en tapes is helaas niet meer van deze tijd. Zelfs de usb-stick lijkt bij de jeugd in vergetelheid te geraken.

Ik weet uit de verhalen dat het er soms stevig aan toe kon gaan binnen de groep, maar dat was het gevolg van de grote betrokkenheid en de kracht van de karakters. Maar dat zie ik meer als 'zonder wrijving geen glans'. Deze eigenzinnigheid binnen de HKB is altijd een drijvende kracht geweest en heeft veel goeds met af en toe een krasje opgeleverd.

Dank

De FFgroep heeft een grote impact gehad in het tijdig in beeld en geluid vastleggen wat er gebeurde binnen de gemeente Bergh. Daar kunnen we de vrijwilligers die in de loop van de jaren veel tijd en energie in de FFgroep hebben gestoken niet genoeg voor danken.
En het is niet dat alles nu is verdwenen, 'gelukkig hebben we de beelden nog'. Alle materiaal dat door de FFgroep is geproduceerd is vastgelegd binnen het Raethuys, deels nog in een 'te digitaliseren-kast'.

Toekomst

De resterende (nu) oud-leden van de FFgroep hebben een andere rol ingenomen en komen nu tijdens de vrij toegankelijke inloop-ochtend op de donderdag bij elkaar om de nieuwtjes uit te wisselen en wellicht ook nog ferme standpunten in te nemen. Dat zien we graag en daar zijn de inloop-ochtenden ook voor.

Mochten er redenen zijn om de FFgroep weer in oude glorie te herstellen dan zal dit zeker gebeuren. Voor nu zijn dit de laatste activiteiten van de Foto- en Film groep geweest.

Tekst: Robert Bennink