Geschonken collecties aan de Heemkundekring Bergh 2019

Geplaatst op zondag 8 december 2019 om 14:32

In 2019 zijn grote delen van de collecties van Henk Harmsen en Jan Meurs aan de Heemkundekring Bergh geschonken. Hier willen we en kunnen we niet zo maar aan voorbij gaan en we danken de donateurs voor het in ons gestelde vertrouwen voor het beheren van deze collecties.

Mocht u nog geschikte fotomaterialen bezitten, dan kunt u via de ‘contactpagina’ op de website contact opnemen met de Secretaris voor het maken van een afspraak. (kies via pijltje bericht voor ‘Secretaris’). U kunt natuurlijk ook altijd binnenlopen in het Raethuys (zie openingstijden).

Henk Harmsen

Nog vaak denken we terug aan de alweer bijna twee jaar geleden zo plotseling overleden Henk Harmsen, lid van de Dialectgroep en mede-oprichter van onze vereniging. Dit jaar mochten we uit handen van Diny, zijn vrouw zijn uitgebreide collectie informatie over de voormalige gemeente Bergh en deze regio in ontvangst nemen. Keurig gesorteerd per categorie en hier is de Heemkundekring uiteraard heel blij mee. Diverse werkgroepen zijn inmiddels druk aan het scannen om het interessante materiaal over hun dorp te digitaliseren met als doel, deze informatie in de database Barghief te plaatsen, en zodoende ter inzage beschikbaar te stellen voor iedereen. Henk zou niet anders gewild hebben, denken wij. Een hele klus, want dit was, naast het journalistieke werk, ook het levenswerk van Henk. Diny, van harte bedankt voor deze waardevolle aanvulling aan het HKB-archief. Het komt goed terecht!

Berghapedia

Jan Meurs

Jan Meurs, lid van de Foto/Filmgroep van de Heemkundekring Bergh verzamelt al decennialang via bezoekjes aan dorpsgenoten foto’s, ansichtkaarten, bidprentjes etc. etc. over het heden en verleden van Beek en Loerbeek. Inmiddels heeft hij een indrukwekkende bibliotheek opgebouwd, waarin alles keurig gesorteerd per map, voorzien van namen en data, -én zelfs gedigitaliseerd- is opgeslagen.
Ook is Jan in Beek en Loerbeek bij iedereen bekend van het organiseren, i.s.m. de veldwerkgroep Beek/Loerbeek, van de drukbezochte fototentoonstellingen bij Ouderensteunpunt De Averhof.

Helaas heeft Jan om gezondheidsredenen zijn hobby op moeten zeggen. Dat dit bijzonder jammer is zal iedereen begrijpen. Om zijn waardevolle archief toch voor iedereen die er interesse in heeft beschikbaar te kunnen stellen én om informatie over, personen, gezinnen, winkeliers en bedrijven, scholen, schoolfoto's, gebouwen, verenigingen etc.- kortom de geschiedenis van Beek en Loerbeek op beeld - voor volgende generaties te bewaren en te delen met ons, heeft Jan zijn complete collectie en boeken geschonken aan de Heemkundekring Bergh. Werkgroepleden zijn inmiddels begonnen met het archiveren en opslaan van de collectie op een voor iedereen ter inzage toegankelijke plaats in het Heemkundearchief.

Deze maand gaan Jan en Marietje verhuizen naar Woonzorgcentrum Gertrudis in ‘s-Heerenberg, op slechts enkele meters afstand van Heemkundehuus ’t Raethuys.
We hopen dat we Jan en Marietje regelmatig, niet alleen bij de wekelijkse bijeenkomst van de Foto/filmgroep, maar ook tijdens de openingstijden van het Heemkundehuus op de koffie te mogen ontvangen.

Het bestuur bedankt Jan hartelijk voor de inmiddels ontvangen “Collectie Jan Meurs’en natuurlijk ook voor al zijn noeste verrichtte arbeid voor de HKB. Wij wensen jullie een hele mooie tijd in Gertrudis.

Berghapedia | Foto's van Jan Meurs

Tekst: Marianne Verbeek