Opsporing verzocht: Portret van een Friese zeeheld

Geplaatst op vrijdag 20 oktober 2017 om 21:15

We krijgen via het contactformulier vaak vragen en opmerkingen die we zelf via de 'harde kern' af kunnen handelen, maar af en toe zit er iets bijzonders bij.
Dit keer hebben wij uw hulp nodig. Kunt u de vraag hieronder beantwoorden, neem dan contact met de secretaris op via het contactformulier. Hopelijk kunt helpen!

Portret Friese zeeheld

Goeiendag,

Een tijd terug heb ik voor het tijdschrift van de historische vereniging Noordoost-Friesland een artikel geschreven over de Friese zeeheld Dooitse Eelkes Hinxt uit Dokkum die een soort 'heldendood' stierf in de zeeslag bij Kamperduin in 1797. Het is een interessante figuur over wie vrij veel bekend is, maar een portret is tot nu toe nog niet gevonden.
Het artikel is hier te lezen vanaf pagina 7: [ klik hier]

Onlangs kwam ik erachter dat op een Friese historische tentoonstelling in 1877 wel een portret van deze Hinxt is getoond. Het portret was toen eigendom van diens neef Tobias Theodorus Hinxt. Die woonde toen in Leeuwarden, maar hij is uiteindelijk op 17-10-1888 overleden in 's Heerenberg overleden. Nazaten had hij verder niet, en ik vermoed dat hij verder ook niet of nauwelijks familie had.

De grote vraag is dus wat er met het portret van de zeeheld D.E. Hinxt is gebeurd. De overlijdensaangifte is gedaan door zijn tuinmannen Franciscus Johannes Beenen en Hendrikus Gerhardus Beenen. Misschien hebben zij het gekregen, of misschien is er nog een testament dat andere namen vermeldt?

Het vinden van het miniatuurportret zou van grote waarde zijn voor de Friese maritieme geschiedenis. Mochten jullie eens een oproepje kunnen plaatsen of mocht er iemand eens willen zoeken naar een eventueel testament dan zou dat heel mooi zijn.

Met vriendelijke groet,

N.N.

(Naam en emailadres zijn bekend bij de secreretaris)

Links: Wikipedia | Maarten Hell | Slideshare