't Raethuys - de locatie van Heemkundekring Bergh

Het uit 1531 daterende rijksmonumentale voormalige gemeentehuis van ’s-Heerenberg is sinds november 2018 het nieuwe onderkomen van de Heemkundekring Bergh.
Een oudheidkundige vereniging die zich bezighoudt met het bewaren, bewaken en uitdragen van het culturele erfgoed van het voormalige land van Bergh. In 2018 is dit schitterende gebouw gerenoveerd waarbij verschillende ruimtes in oude staat zijn hersteld. Deze kunnen door bedrijven, verenigingen, stichtingen, etc., voor verschillende doeleinden worden gebruikt.

Ruimte reserveren binnen het Raethuys?
Het is mogelijk om de verschillende ruimten binnen het Raethuys af te huren voor bijvoorbeeld vergaderingen, bedrijfstrainingen, workshops of lezingen. De Trouwzaal is binnen de gemeente Montferland aangewezen als formele trouwlocatie.
Neem svp via het contactformulier contact met ons op voor de mogelijkheden en planning. (Meer informatie onderaan deze pagina)

Link Berghapedia | Contactformulier (Bericht voor: Raethuys)

Indeling 't Raethuys

Museum (begane grond en 1ste verdieping)

De Heemkundekring Bergh heeft een gedeelte van dit historische pand ingericht als museum met een collectie bijzondere vondsten en foto’s uit het voormalige land van Bergh. Samen met het tegenoverliggende Stadsmuseum wordt hier de rijke geschiedenis van Bergh onder de aandacht gebracht. de rijke geschiedenis van Bergh onder de aandacht gebracht.

Trouwzaal (1ste verdieping)

Eeuwenlang zijn in deze bijzondere zaal huwelijken gesloten en ook in de toekomst zullen hier echtparen hun ja-woord kunnen blijven geven. Het middeleeuwse karakter van deze prachtige ruimte zorgt ongetwijfeld voor een romantische setting. De trouwzaal zal niet alleen worden gebruikt voor huwelijksvoltrekkingen, maar kan ook worden gebruikt voor lezingen en presentaties voor groepen van maximaal 50 personen.

Burgemeesterkamer (1ste verdieping)

Met een kleine groep vergaderen zoals al eeuwenlang burgemeesters en wethouders hebben vergaderd, dat kan in de volledig intact gebleven sfeervolle burgemeesterskamer. Deze ruimte is geschikt voor maximaal 8 personen.

Raadzaal (2de verdieping)

De raadzaal is qua interieur volledig intact gebleven en leent zich uitstekend voor vergaderingen, bedrijfstrainingen, workshops en presentaties, ideaal voor groepen van maximaal 20 personen. De raadzaal is laat-middeleeuws ingericht, maar wel uitgerust met de modernste apparatuur.

Thobenzaal (2de verdieping)

Deze zaal is vernoemd naar de bekende genealoog en historicus John Thoben, een van de grondleggers van de Heemkundekring In de zaal bevindt zich een uitgebreide bibliotheek en een streekarchief op het gebied van o.a. de genealogie, de archeologie en de historie van het voormalige land van Bergh. De verschillende werkgroepen van de Heemkundekring houden zich hier op allerlei gebied bezig met het heden en het verleden.

Reserveringen

Bedrijven

De ruimtes in ’t Raethuys zijn geschikt voor vergaderingen, bedrijfstrainingen, workshops en presentaties. Dit eeuwenoude gebouw leent zich uitstekend voor de ontvangst van uw zakelijke relaties, die zich in deze middeleeuwse sfeer even kunnen ontspannen en zich in een andere tijd wanen. Even weg van de hectiek van de dag.
In combinatie met een historische stadswandeling, een bezoek aan kasteel Huis Bergh, rijksmonument De Munt en/of het Stadsmuseum, zullen u en uw relaties de historische stad ’s-Heerenberg niet snel vergeten.

Catering

In samenwerking met de lokale horeca, kan er voor catering in ’t Raethuys worden gezorgd. Indien gewenst kan dit ook in één van de vele horecagelegenheden die de omgeving rijk is. Zij bieden een uitgebreide kwalitatieve keuze, waar streekproducten niet zullen ontbreken.

Voor informatie en boeking

Gebruik svp ons contactformulier, met de optie 'Bericht voor: Raethuys'