Nieuw licht op Bergh, recent historisch onderzoek naar kasteel, landgoed en bewoners

(wanneer) Donderdag 29 juni 2023, 13:30-17:00 uur
(waar) Kasteel Huis Bergh, Hof van Bergh 8, ’s-Heerenberg

Geplaatst op donderdag 1 juni 2023 om 20:09

Over het symposium
Dit symposium wordt georganiseerd door Stichting Huis Bergh en Stichting Werkgroep Adelsgeschiedenis. Op dit symposium belichten verschillende onderzoekers hun recente onderzoeksresultaten.
Michiel Faber, Johan Visser MA, en ir. Peter Verhoeff vertellen ons over de hoog adellijke familie Van den Bergh.

Michiel Faber, student aan de Research Master Medieval Studies aan de Universiteit Utrecht, zal vertellen over zijn onderzoek naar de heren en graven Van den Bergh ten tijde van de Gelderse Oorlogen (1479 ca. 1525).

De tweede spreker is Johan Visser MA, promovendus geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij ontving voor zijn masterscriptie naar de stad Zutphen in 1572, de Fruinprijs 2022. In zijn lezing deelt hij met ons zijn eerste onderzoeksresultaten naar de brieven van Maria van Nassau (1539-1599), zuster van Willem van Oranje en echtgenote van graaf Willem IV van den Bergh. Tot slot zal tuinhistoricus ir. Peter Verhoeff ons vertellen over de gevonden restanten van de 17e -eeuwse tuin bij Huis Bergh. De tuin, die oorspronkelijk stamt uit 1460, is in deze periode opnieuw aangelegd in Hollands-classicistische stijl. De hoog adellijke familie Van den Bergh wilde met deze tuin haar prestige benadrukken.

Kosten symposium

• Entree: € 40,- ,
  • Studenten: € 15,- ,
  • Vrienden Stichting Huis Bergh/Leden Werkgroep Adelsgeschiedenis: € 36,-

Inclusief borrel en publicatie over de tuin.

Meer informatie en aanmelding vindt via de volgende link: https://www.huisbergh.nl/evenementen/programma/nieuw-licht-op-bergh/

Tekst: Kasteel Huis Bergh