Wi-j zun Stokkum (15-03-2024)

(wanneer) Vrijdag 15 t/m zondag 17 maart 2024
(waar) Stokkum (ntb)

Geplaatst op woensdag 17 januari 2024 om 7:49 — Laatst bijgewerkt op zaterdag 6 april 2024 om 10:57

In het weekeinde van 15 t/m 17 maart 2024 organiseert de HKB Veldwerkgroep Stokkum samen met andere verenigingen 'Wi-j zun Stokkum'. Het gehele weekeinde zullen er activiteiten plaatsinden, onder andere een expositie van het werk van Pieter Derks en een ontmoetingsbijeenkomst voor alle Stokkumers.

Beste Stokkummers,

In het weekend van 15, 16 en 17 maart 2024 organiseren de Veldwerkgroep Stokkum van de Heemkundekring Bergh, in samenwerking met de buurtverbinders van MijnStokkum.nl, een groot evenement genaamd “Wi-j zun Stökkum”, dat zal plaatsvinden in het Gildegebouw.

Op vrijdagavond beginnen we om 20.00 uur met een lezing door Edwin Zweers over de geschiedenis en de cultuur van Stokkum. Dat verhaal begint met het ontstaan van het landschap in de ijstijden en de eerste bewoners. Ook het Stokkumse dialect, de oude families, het verenigingsleven, de school en de kerk komen voorbij. Zaal open om 19.30 uur.

Na de lezing zal de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek “Stokkum in de krant 1980-1999” plaatsvinden. Het is een fotoboek met een selectie van foto’s met bijschriften die in die periode voor De Gelderlander zijn gemaakt. Het boek kost 25 euro en is op de avond zelf en de rest van het weekend en daarna te koop zolang de voorraad strekt. Van te voren bestellen en betalen kan ook, ga dan naar www.uitgeverijhermans.nl en klik op de link van het Stokkumboek.

Op de zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 uur tot 17.00 uur is er een tentoonstelling met oude foto’s en filmpjes te zien en zijn er stambomen met foto’s van de bekende Stokkumse families te bekijken. Verder zijn er oude landkaarten van Stokkum aanwezig en zal een deel van de collectie schilderijen van Pieter Derksen tentoongesteld worden.

Daarnaast zullen verenigingen en organisaties die ons dorp rijk is, zich presenteren in marktkramen. Voor zowel inwoners die al lang in Stokkum wonen als voor de nieuwe inwoners een mooie gelegenheid om je te informeren over deze verenigingen en misschien zelfs wel lid te worden.

Op zaterdagavond 16 maart is er een Stokkumse pubquiz gepland. Een team bestaat uit drie, vier of vijf personen. Zaal open om 19.30 uur, aanvang quiz om 20.00 uur. Bedenk een leuke naam en meld je vooraf aan via info@heemkunde.nl. Aanmelding kan ook nog ter plekke.

“Wi-j zun Stökkum” wordt een uniek evenement voor iedereen die Stokkum een warm hart toedraagt.

Veldwerkgroep Stokkum van de HKB en de buurtverbinders van MijnStokkum.nl

Flyer Wi-j zun Stokkum 2.0