Nr. 43 Heemkundekring voorzitter Jos Mijnen blikt terug op een jaar met mooie maar ook erg droevige momenten

Geplaatst op zondag 18 december 2011 om 12:00

In de kerstpodcast van 2011 ziet onze voorzitter Jos Mijnen dat de Heemkundekring in 2011 mooie maar ook erg droevige momenten heeft gekend.

John Thoben vertelt een bijzonder interessant verhaal dat iets te maken heeft met twee kerken in Bergh. Pastoor de Vreeze laat zijn collectie kerststalletjes zien. Kerstliederen worden gezongen door het dit jaar jubilerende koor Weerklank. En we horen het Courtainorgel in Zeddam dat in de belangstelling staat.

Programma van de podcast:

1. Prelude van Bach op het Courtainorgel in de NH kerk in Zeddam door Steef Oosterbeek
  2. Voorzitter Jos Mijnen met terug- en vooruitblik
  3. 'Miljoenen sterren' gezongen door koor Weerklank Zeddam
  4. John Thoben vertelt het verhaal over Bernulphus, pastoor van Oosterbeek
  5. 'Mary did you know' gezongen door koor Weerklank Zeddam
  6. De minikerststallen van pastoor De Vreeze uit Braamt
  7. Midwinterhoorns van de midwinterhoorngroep van de Heemkundekring Bergh bij Huis Bergh
Jos Mijnen

Jos Mijnen, voorzitter van de Heemkundekring Bergh.

Sinds januari 2010 is Jos Mijnen de voorzitter van de Heemkundekring Bergh. Hij volgde Jaqueline Wissink op die van 2004 tot 2010 voorzitter is geweest.

John Thoben

John Thoben, bestuurslid van de Heemkundekring Bergh en redacteur Old Ni-js.

In deze podcast vertelt hij de mooie legende van de heilige Bernulphus, pastoor van Oosterbeek en later bisschop van Utrecht. Waar en wanneer Bernulphus (of Bernold) werd geboren is niet bekend. HIj was bisschop van 1027 tot 1054. Hij overleed op 19 juli 1054 en is in zijn eigen door hem ontworpen St. Pieter te Utrecht begraven. Zijn opvolger was bisschop Willem 1. Zijn feest wordt gevierd op zijn sterfdag. Hij wordt afgebeeld met een een Romaanse kerk op zijn hand.

De minikerststallen van pastoor De Vreeze uit Braamt

In de kerstpodcast vertelt de pastoor hoe hij aan zijn wel 60 miniem kleine kerststallen (de meeste zijn niet groter dan enkele centimeters) is gekomen. De kleinste meet niet meer dan een vingernagel. Het verhaal achter een bijzondere 'hobby'.

Aan de gezellige keukentafel in de uitnodigende pastorie wordt menig lief en leed gedeeld met eenieder die daar behoefte aan heeft. De pastoor wordt immer bijgestaan door zijn onvervangbare steun en toeverlaat Lenie die de schepter zwaait over de huishouding. Lenie voorziet de Heemkundekring regelmatig van bijzondere foto's uit Braamt.

Weerklank tijdens het concert in de St. Oswalduskerk in Zeddam op 28 juni 2006

Koor 'Weerklank' uit Zeddam

Weerklank is een gemengd koor dat in september 1996 is opgericht door enkele oud-leden van het voormalig Jongerenkoor Zeddam.

Het is dit jaar 15 jaar geleden dat het koor ontstond uit het voormalige jongerenkoor van Zeddam. Op zaterdag 19 november werd dat feit in een jubileumviering in de St. Oswalduskerk herdacht worden.

Weerklank onderscheidt zich van andere koren in de regio door een breed repertoire in diverse genres, zoals Mozart, Bach, Stravinsky, Queen, De Kast en Borsato. Inmiddels heeft het koor rond de 45 leden.

René Gerritsen is sinds de oprichting de dirigent van het koor en de muzikale begeleiding wordt verzorgd door pianist Herman Kleinpenning.

www.weerklankzeddam.nl

Jacob Courtainorgel n de NH kerk in Zeddam

In Old Ni-js nummer 80 heeft Gerhard Pas een artikel gewijd aan dit bijzondere orgel, dat via een omweg naar Zeddam kwam.

Steef Oosterbeek achter de het één-klaviers orgel

Aan het begin van de podcast speelt hij een preludium van Johan Sebastian Bach.

Midwinterhoorns

De podcast wordt afgesloten met de ijle tonen van midwinterhoorns in de vrieskou bij Huis Bergh. Helaas is de nieuwjaarsreceptie van de Heemkundekring Bergh op zaterdag 7 januari en dan mag er niet meer geblazen worden. De blazers zijn echter wel aanwezig in de kelder van het kasteel waar de receptie plaats vindt.