HKB lezing Genealogie door dhr Grimmelikhuizen

Geplaatst op zaterdag 22 april 2017 om 16:17

Op donderdagavond 20 april 2017 zaten meer dan 50 belangstellenden klaar in de grote zaal van Hotel Retaurant Ruimzicht te Zeddam voor de lezeng 'Voororders gezocht' waarin dhr Grimmelikhuizen ons meenam in de wereld van de genealogie.

Het bleek een wereld van zoeken en puzzelen te zijn waarin we telkens gewezen werden op de gevaren van het hebben van veel informatie zonder structuur of een duidelijk gesteld doel. Want zonder doel zouden we snel afgeleid kunnen worden door al het leuks dat we op onze zoektocht tegen zouden komen. De belangrijkste regel is dat er gekeken moet worden naar een mensen met een directe relatie.

In het kort zijn er 4 mogelijke paden, oplopend in moeilijkheid, waarlangs we zouden kunnen gaan zoeken.

• Stamreeks - alle voorouders in mannelijke (patrilineair) of in de vrouwelijke lijn (matrilineair), van heden naar verleden
  • Kwartierstaat - alle voorouders in mannelijke en vrouwelijke lijn, van heden naar verleden
  • Genealogie - alle nakomelingen in mannelijke lijn
  • Parenteel - alle nakomelingen in zowel mannelijke als vrouwelijke lijn

De start is vaak te kijken naar een direct pad over de manlijke of de vrouwlijke lijn vanuit het nu naar het verleden (Stamreeks). Hier wordt alleen gekeken naar de directe relatielijn van zoon op vader of dochter op moeder. De manlijke lijn is veelal iets eenvoudiger te achterhalen door de gelijkenis in achternamen. De vrouwlijke lijn heeft dat voordeel niet.

Al met al een zeer boeiende lezing waarin het materiaal van dhr Grimmelikhuizen net niet binnen de gestelde 2 uur (inclusief de pauze) aan de orde wist te komen. Hopelijk krijgt dit nog een vervolg en heeft de lezing mensen op weg geholpen en ook het nodige sturende - en waarschuwende - effect gehad. Veel aanwezigen waren verrast door het verkregen inzicht in iets dat vaak als 'zeer stoffig' wordt gezien.

HKB Werkgroep Genealogie

Bij de afsluiting meldde Frits Frauenfelder dat de HKB voornemens is te gaan starten met een genealogie-werkgroep. Belangstellenden kunnen zich via de website aanmelden (via 'Bericht voor: Activiteiten')

Linkjes: Wikipedia | WieWasWie | Genealogiedomein | NGV | Folder NGV

Tekst: Robert Bennink