Nieuw verschenen

Geplaatst op donderdag 14 april 2016 om 15:27

Boek: Beat-Club Shabby

Een boek over de Doetinchemse jeugd in de roerige jaren '60. Voor de samenstellers was het feit dat het op 2 april 2016 precies 50 jaar geleden is dat in het restaurant van Groenendaal de eerste beatavond van Shabby plaats vond, de aanleiding om dit boek te maken. Dat Shabby in een relatief korte periode zou uitgroeien tot een soort legende, kon toen nog niemand bevroeden. Meer informatie »

Boek: Hugo Jaartsveld, Fotograaf

Hugo was een persfotograaf in hart en nieren. Een foto zonder mensen er op vond hij eigenlijk maar niks. Hij schepte nooit over zijn foto's op, maar was zich er van bewust, en daar was hij tros op, dat hij de mensen die hij fotografeerde op hun gemak kon stellen. Dit zie je in zijn foto's terug. Een prachtig boek, vol foto's van Doetinchem en omgeving, Normaal, de Graafschap, sportfoto's en van Hugo zelf. Meer informatie »

CD: Dit laeve hier... an 't raam

Een dubbele dus, met 22 ni-je nummers. 22 nummers äöver van alles en nog wat. Sommige tekste bun al heel old (zoas ‘Oosterse Renaissance’ of ‘Langs straote en waege’) maor bun in de afgelope jaore afgeschrevve of muzikaal in een ni-j jeske gestaoke (‘Blage’ en ‘An ’t raam’). Gi-j mot ów eiges nooit herhale”, wudt der weh gezeid, dus da hewwe geprobeerd ook niet te doen. Tuurlek is ‘n haop herkenbaor, maor wi-j hemmen ook naor ni-je ritmes en tempo’s gezoch en der bun andere instrumenten uutgeprobeerd, zoas in ‘Blage’ (trompet), ‘Olde meester’ en ‘Education Permanent’ (piano) of ‘Maor toch’ (synthesizer). Daornaos is ook de thematiek van verschillende nummers anders. Der zun nog weh nummers die äöver vroeger, mien geboortegrond gaon, zoas ‘Olde Durrekumseweg’ of ‘Vakantie’, maor ook nummer die anslute op thema’s van de veurige cd’s. Meer informatie »

Boek: Windmühlen am Niederrhein: Die schönsten Ausflugsziele​

"Windmühlen am Niederrhein: Die schönsten Ausflugsziele", zo heet een nieuw boek van het Duisburgse Mercator-Verlag. Je denkt misschien dat molens vooral in Nederland te vinden zijn. Niets is minder waar, want aan de overkant van de grens staan ook veel markante molens. Het auteursduo Birgit Poppe en Klaus Silla heeft er 20 uitgekozen in de grensregio, waaronder de Gerritzen-Mühle in Elten, de Scholten-Mühle in Rees, de 'Mühle am Hanselaerer Tor' in Kalkar, de Alte Mühle in Donsbrüggen en de Kriemhild-Mühle in Xanten. Eens wat anders om een keer een Duits molenrondje te maken. Meer info ».
Voor € 14,90 in boekhandel, InfoCenter Emmerich, BOL of Amazon.

Boek over Beatclub Shabby.
Fotoboek Hugo Jaartsveld.
Dubbel-CD André van Gessel.
Windmolens in de Duitse grensstreek.
Tentoonstellingsuitgave Oudste Tuin van Nederland in Huis Bergh. Besproken bij nieuwsartikel Huis Bergh.
Dialectverhalen uit Gendringen. Besproken bij artikel dialek-warkgroep.