De Dolbotters uit Kilder terug naar de jaren zestig

Geplaatst op woensdag 26 augustus 2015 om 18:25

Zoals zo vaak het geval is, werd Carnavalsvereniging De Dolbotters 55 jaar geleden geboren door de doortastendheid van een klein aantal Kildernaren. In het begin leek de organisatie in het geheel niet op een carnavalsvereniging maar werkte men als supportersvereniging welke bij het inleveren van de sporttoto van eenieder die dat wilde een kwartje extra incasseerde, welk bedrag in een grote pot werd gestopt. Dankzij de spontane medewerking van de familie Overgoor kon hiervan een feestavond worden gehouden.
Kort hierna werd de oprichtingsvergadering gehouden en werd het eerste bestuur gekozen. In dit eerste bestuur namen zitting: H. Elshof werd voorzitter, G. Vos de sekretaris en W. Menning werd penningmeester. Deze drie personen zijn daarmee de grondleggers van het Kilderse carnaval. In eerste instantie heette de vereniging "Eensgezind wint", dit is later gewijzigd in Carnavalsvereniging "De Dolbotters".
De eerste Kilderse prins was Theet Derksen. In 1960 voerde hij het Prinsenschap over Kilder.

Zoals elke vereniging hebben De Dolbotters ook te maken gekregen met hoogte- en dieptepunten. Een van de hoogtepunten is natuurlijk de pronkzitting. Dit festijn is, mede dankzij de geweldige inzet van de buutmedewerkers, uitgegroeid tot een waar festijn van een ongekend hoog niveau. Ook de optocht is een activiteit waar we als Kilderse gemeenschap best trots op mogen zijn. Dieptepunten zijn er natuurlijk altijd als er mensen wegvallen of vertrekken wie veel hebben betekend voor het Kilderse Carnaval.

Het jubileum hebben we dit jaar gevierd met een receptie, een feestavond en afsluitend de "jaren 60 avond".

Tekst: Theo Reijmer. Website De Dolbotters.

Foto’s carnavalsoptocht Kilder in de jaren zestig hieronder.

Toepasselijke muziek van Joop Boxtart (die onlangs heeft opgetreden op onze Heemkundekring-dag) bij de jaren zestig foto uit Kilder:

Harmonie St. Jan Kilder.
Een van de eerste carnavalsoptochten in Kilder.
Een van de eerste carnavalsoptochten in Kilder. Hoe actueel wo-j 't hemme?
Carnavalsoptocht een jaar later?