Terugblik op de Smuggeltocht 2016

Geplaatst op vrijdag 3 juni 2016 om 15:00

Na het succes van vorig jaar, werd er ook dit jaar weer een Smuggeltocht georganiseerd. Zo’n 120 Nederlandse én Duitse smokkelaars hebben per fiets de tocht volbracht. Hierbij wat foto's van wat de stempelplaatsen onderweg. Velen werden onderweg aangehouden, gecontroleerd en gekeurd op smokkelwaar! Onderweg viel er van alles te beleven voor de smokkelaars! Het was een zeer leerzame tocht. Dat deze tocht weer bijzonder in de smaak viel, bleek wel uit de vele positieve reacties die de organisatoren in ontvangst mochten nemen. Voor herhaling vatbaar dus, met dank aan de organisatie, dit jaar in handen van de Heemkundekring Bergh, Rheinmuseum Emmerich, Welcom, Bibliotheek Montferland en het Informatiecentrum Emmerich.

Eerst de smuggelpas en de routebeschrijving ophalen bij Frits in 't Barghse Huus.
Mannenkoor de Görgelpiepen lopend concert in de bibliotheek in 's-Heerenberg.
Overal liggen lekkere hapjes klaar.
Strenge controle vindt plaats bij de Linthorst.
'Niks aan de hand mevrouwtje, gi-j mag weer wie-jer'.
Koffie, tabak, boter, overal kan het inzitten.
In Schlösschen Borghees wordt iedereen onthaald met poppentheater over Emmerikse klatsch.
Duitsland en Nederland, liefde geet deur de maag.
In Schlösschen Borghees komen we een echte oude Barghse grenssteen tegen uit de tijd dat het daar nog Berghs gebied was.
De Eltense molen heet ons welkom.
De assistentmolenaar geeft prima uitleg.
Het wiel dat meedraait om de zakken op te heisen.
De zaak wel goed schoonhouden.
De molenaar legt uit hoe het kruien werkt.
Lèèg Elten in de wiek geschaote.
Het kruiwerk van deze 'bovenkruier'.
Hier zijn heel wat 'mudjes' overheen gegaan.