Vrede. "Kom vanavond met verhalen hoe de oorlog is verdwenen."

Geplaatst op maandag 3 mei 2021 om 21:24

Dit zijn de laatste regels van een beroemd gedicht.
Leo Vroman publiceerde het 9 jaren na de oorlog. Het oorlogsgeweld was in zijn dromen, in zijn huis en in zijn relatie binnengedrongen.

In 1945 werd Nederland bevrijd, maar de gevoelens en gedachten hadden langer nodig om dat ook zo te voelen. In Duitsland duurde het tot 1985 voordat de Bondspresident stelde: „8 mei 1945 is een dag van bevrijding”. Voor veel Duitsers kwam deze verklaring van Richard von Weizsäcker als een schok. Want naast het dankbare gevoel voor een leven zonder oorlog, bepaalde de bitterheid over de verloren oorlog nog steeds de gedachten van veel mensen. In 2020 zou Nederland „75 jaar vrijheid” vieren, maar ‘corona’ stak een spaak in het wiel.

Dit jaar kijken we terug op de periode rond 1945 tijdens twee weekend-seminars die gezamelijk door de Heemkundekring Bergh en de Geschichtsverein Emmerich worden georganiseerd. De Duitse titel van het seminar is ontleend aan een bij de buren zeer bekend gedicht uit 1825: „Freiheit, die ich meine“. Max von Schenkendorf schreef het onder de indruk van de volkerenslag tegen Napoleon bij Leipzig in 1813.

De historische vereniging van Emmerik organiseert sinds 1989 jaarlijks in de zomer seminars rondom een regionaal-historisch thema. Die vonden tot nu toe plaats in een conferentieoord in Noord-Duitsland, maar door de huidige corona-beperkingen was dat niet mogelijk. In goede samenwerking met de Heemkundekring Bergh is een nieuw concept bedacht: de lezingen door zowel Nederlandse als Duitse sprekers uit de regio worden verspreid over drie dagen. Twee daarvan vinden in Emmerik plaats en de derde in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek.

Organisatorische informatie

Data:
zaterdag 19 juni 2021, in het PAN kunstforum niederrhein in Emmerik
zondag 20 juni 2021, in het PAN kunstforum niederrhein in Emmerik
zaterdag 6 november 2021, in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek

Aanmelding:
Heemkundekring Bergh
Tel: +31 6-52669684
Mail: secretariaat@heemkunde.nl

Deelname alleen op 1 dag of op 2 dagen mogelijk.
Aanmelding i.v.m. catering graag tot uiterlijk 16-6-2021

Voertaal: