Oprichting van carnavalsvereniging d'Olde Waskupen

Voor de eerste maal wordt in 1955 in 's-Heerenberg met overweldigend succes het Carnaval van d'Olde Waskupen gevierd.

Het Carnaval vindt zijn oorsprong in een avond die Louis Frequin in 1955 geeft voor het Jongeren Contact in 's-Heerenberg. Na afloop levert Bernard te Booij een briefje in: 'Om Carnaval te vieren moeten wij jongeren naar Elten ofEmmerik. In 's-Heerenberg kan dat niet. Is Carnaval vieren soms zonde?'

Kapelaan A W A Uittewaal komt met het plan een carnavalsvereniging op te richten. 'Een prins hebben wij ook al: Piet van Nispen.' De oprichtingsvergadering van de Carnavalsvereniging 'D'olde Waskupen' vindt op 25-10-1955 plaats. De naam 'Waskuup' is een oude scheldnaam voor de mensen van 's-Heerenberg.