Kerkblad en wederopbouw

Geplaatst op zondag 13 december 2015 om 18:57

Een kijkje in de kerkbladen van Bergh net na de tweede wereldoorlog.
Artikelen over het verenigingsleven en het schreiende gebrek aan allerlei dagelijkse voorwerpen komen aan bod.

De Heemkundekring ontving van mevrouw Regina Bieleveld-Bosman meerdere exemplaren van het "Kerkblad voor Bergh", onder andere uit 1945 en 1946. Jan Meurs van de Foto-en filmgroep was zo vriendelijk om enkele advertenties te scannen die betrekking hebben op de periode na de Tweede Wereldoorlog waarin de samenleving van Bergh zich herstelde van de schade en het gebrek van de oorlogsjaren. Hij mailde ze door naar Marcel Messing die voor www.berghapedia.nl een pagina "Wederopbouw" maakte.

Verenigingsleven

Al snel na de bevrijding kwam in Bergh het verenigingsleven weer op gang. Dit gold met name voor de rooms-katholieke verenigingen, die veel steun en aansporing kregen van de geestelijkheid.
Regisseur J.L. Nijhof verzoekt in het "Kerkblad voor Bergh" van 29 juni 1945 alle oud spelers van R.K. Toneelvereniging Concordia in 's-Heerenberg zich weer aan te melden. "Ook nieuwe leden kunnen zich melden, mits zij voor toneelspel gevoelen, aanleg menen te hebben en den leeftijd van 16 jaar hebben bereikt." Bijna drie jaren zijn er geen toneelvoorstellingen van Concordia in de St. Joseph vereniging geweest omdat men zich niet bij de cultuurkamer wenste aan te sluiten.

Gebrek aan alles

Dat er in de oorlog veel is verdwenen of vernietigd blijkt uit een advertentie op 26 oktober 1945. Er wordt een balavond aangekondigd voor de donateurs van de harmonie "Kunst na Arbeid" in Zeddam. Het
bestuur verzoekt om een glas mee te brengen.

Maanden later is er nog gebrek aan alles. In het kerkblad van 25 januari 1946 staat een mededeling voor de inwoners van Beek en Loerbeek van H.A.R.K. (Hulp Aan Rode Kruis). Er wordt aan alle inwoners gratis zeep, stroop en havermout verstrekt. Men moet de "stamkaarten van allen" en emmer of blik voor stroop meebrengen. In de medeling staat aangegeven op welk tijdstip de bewoners van bepaalde huisnummers terecht kunnen bij Berntsen of de weduwe Hendriksen.