Nr. 2001 Podcast Netje en Jacqueline

Geplaatst op zondag 31 mei 2020 om 20:20

Herinneringen van Netje Berndzen en Jacqueline Wissink

In deze podcast halen Netje en Jacqueline herinneringen op aan hun voorzitterschap van de Heemkundekring en wat er in die periode in de vereniging allemaal tot stand is gebracht. En wat de voordelen zijn van vrouwen aan het roer.

Netje vertelt over haar persoonlijke herinneringen, haar vele maatschappelijke functies in ’s-Heerenberg, zoals haar lidmaatschap van de lokale partij Progressief Bergh en haar wethouderschap begin jaren tachtig van de voormalige gemeente Bergh.

Ze heeft verschillende onderscheidingen gekregen: de zilveren legpenning van de gemeente Bergh waar ze bijzonder trots op was, en ook een koninklijke onderscheiding. Namens de Heemkundekring mocht ze in 2000 de Berghse Kei in ontvangst nemen, een jaarlijkse onderscheiding van de plaatselijke carnavalsvereniging d’Olde Waskupen. Enkele jaren geleden kreeg ze haar tweede Berghse Kei voor het vrijwilligerswerk in verzorgingshuis Gertrudis.

In hun voorzitters-periode die bijna twee decennia bestrijkt kreeg de Heemkundekring zijn huidige vorm, een vereniging met veel actieve leden die in verschillende werkgroepen bezig zijn om de geschiedenis van Bergh in al haar facetten te onderzoeken en vast te leggen én een eigen onderkomen, eerst aan het Stadsplein 70 in het oude politiebureau en sinds 2018 in het prachtige oude Raethuys.

Tekst: Hans Hegman