Grenssteenwandeling 2018 van Beek naar Netterden

Geplaatst op zaterdag 24 februari 2018 om 11:45

In aansluiting op 2 eerdere grenssteenwandelingen vond zondag 18 februari de laatste route langs de Nederlands-Duitse grens -van Beek naar Netterden- plaats. Deze unieke wandeling in een stralende voorjaarszon, bracht dit keer ruim 900 mensen op de been. De 1e wandeling was op 21 januari en liep vanaf Brüggenhütte naar Megchelen (grenspalen 730-715).

De 2e tocht op 4 februari liep van Megchelen naar Netterden (grenspalen 715-708) en de derde wandeling liep vanaf Beek naar Netterden (grenspalen 698-708). Met pendelbussen werden de deelnemers vanaf Netterden naar de startplaats in Beek gebracht. De douanier wees de mensen bij het oude douanekantoor aan de Emmerikseweg de weg naar de unieke pauzeplaats in de kapel van het voormalige klooster Gouden Handen.
Hier én op de eindbestemming bij de Walburgisschool in Netterden werden de wandelaars opgewacht met koffie, soep, heerlijke broodjes bockworst, kaas en ham en Berlinerbollen. In de kapel kon men kijken naar een video van de Paters in het klooster destijds. Naast informatiestands van de organiserende verenigingen stelde de Archeologiegroep van de HKB interessante vondsten ten toon.

Ook het Broederschap Sint Antoniusgilde uit ’s-Heerenberg was van de partij. Velen wilden met de gildeleden op de foto. Helaas hebben wij hier (nog) geen foto’s van. De organisatie was dit keer in handen van de Heemkundekring Bergh, Leefbaar Netterden en Stadsmuseum Bergh in ’s-Heerenberg.

[Foto: Leo Raben]
[Foto: Renée Dubois]