Nieuw in 2023: HKB Nieuwsflits

Geplaatst op zaterdag 7 januari 2023 om 15:05

Beste vrienden van de Heemkundekring Bergh,

De nieuwsbrief Bergh-Expresse van de HKB is al jaren bij velen bekend. Hierin werden de te verwachten activiteiten aangekondigd, aangevuld met nieuwe bestanden en pagina’s op Berghapedia, nieuws vanuit onze werkgroepen en verder nieuwtjes en links van bevriende culturele organisaties en zusterverenigingen.

Om in het nieuwe jaar een frisse activiteitenstart te maken heeft het bestuur besloten ‘HKB-café-bijeenkomsten’ te organiseren. Deze café-bezoekjes zijn dit jaar voor iedereen gratis toegankelijk, tenzij er incidenteel een gering entreebedrag gevraagd wordt. Een bepaalde werkgroep verzorgt in het eerste uur een lezing of presentatie óf vertelt men over een bepaald onderwerp of project waar de werkgroep onderzoek naar gedaan heeft. De tweede helft van de bijeenkomst wordt een gezellig ‘onderonsje’ waarbij men elkaar, met een biertje in de hand, wat beter kan leren kennen. De HKB-cafés worden ca. 5x per jaar in ’t Raethuys gehouden en enkele keren elders.

Om geïnteresseerden tijdig op de hoogte te brengen van de HKB-Café-bijeenkomsten is er behoefte aan een nieuwe vorm van berichtgeving. De Bergh-Expresse wordt daarom omgedoopt tot “HKB-Nieuwsflits” en zal beknopter van inhoud zijn, zonodig met verwijzing naar verdere informatie op de website. Wel verzoeken wij bezoekers zich vooraf aan te melden via het contactformulier, met 'Bericht voor*'= 'Activiteiten', omdat wij in de trouwzaal beschikken over beperkte ruimte. Wij kunnen dan eventueel een tweede bijeenkomst inplannen.

De Nieuwsflits zal ca. 10x per jaar gemaild worden naar alle reeds ingeschrevenen op de Bergh-Expresse, maar nu ook aangevuld met de mailadressen zoals zij bekend zijn in de HKB-ledenlijst. Mochten deze nieuw ingeschreven leden geen behoefte hebben aan de Nieuwsflits, of men ontvangt de nieuwsbrief al via een ander mailaccount, dan kan men zich onderaan de ‘Nieuwsflits’ automatisch per direct uitschrijven.

Voor de maanden februari en april hebben de werkgroepen Militaire Historie en Archeologie zich al aangemeld om een bijeenkomst te zullen verzorgen. Voor de rest van het jaar zijn er ook al heel wat plannen bedacht, maar dat leest u later in het jaar in de ‘Flitsjes’ in de nieuwsbrief.

Het bestuur wenst iedereen een heel mooi 2023 in goede gezondheid.
Hopelijk mogen we u binnenkort begroeten in ’t Raethuys in ’s-Heerenberg.

Wij hebben er zin in!

Bestuur Heemkundekring Bergh