Streekgeschiedenis van De Liemers

Geplaatst op zondag 27 januari 2019 om 17:16

De in 2016 overleden geschiedschrijver en -onderzoeker John Thoben was medeoprichter van de HKB en tevens oprichter van ‘Stichting Genealogie en Geschiedenis tussen Rijn en IJssel’.
Op de nieuwe website 'streekgeschiedenisdeliemers.nl' van de stichting lees je over zijn werk en liefde voor onze streek. Ook zijn via de website boeken te bestellen.

Nieuw is het boek 'Gelderse Geschiedenis in de Liemers, deel 2' van A.G. van Dalen dat nooit in druk is verschenen, maar exclusief op de website als pdf te downloaden is. Het is een vervolg op deel 1 dat alleen nog antiquarisch te koop is. Thoben kreeg het manuscript van Van Dalen, kort voor diens overlijden.
Hij laat een schat aan informatie m.b.t. de voormalige gemeente Bergh als erfenis na. De HKB beheert al zijn nagelaten werk en zijn verzamelde streekboeken. Het is niet voor niets dat, uit eerbetoon aan al zijn research, de werkruimte in het Raethuys - de ‘Thobenzaal’ - naar hem is vernoemd.

Lees meer op streekgeschiedenisdeliemers.nl»

Tekst: Hans Hegman