Herinnering aan John

Geplaatst op donderdag 26 mei 2022 om 18:02

Voorgeschiedenis

Op het einde van de 1960er jaren ontstond een "Werkgroep Genealogie en Geschiedenis tussen Rijn en IJssel", die zich tot doel stelde het beschikbare genealogische materiaal in dit gebied naar gezinnen te ordenen.
Zo werd een overzicht verkregen en een "terminus ad quem" gesteld: volledig zicht op het oudste materiaal voorkomt, dat er gezocht wordt naar gegevens die helemaal niet te vinden zijn.

De Stichting

Om deze werkgroep een zelfstandige juridische status te geven, werd op 1 maart 1984 de "Stichting voor Genealogie en Geschiedenis tussen Rijn en IJssel" opgericht. John's grote steun en toeverlaat is jarenlang Tonny Thuijs geweest die gezegend was met een encyclopedisch geheugen op het gebied van heemkundige wetenswaardigheden.

Doel en werkwijze

Het doel van de Stichting is na het overlijden van John Thoben het beheren van zijn nalatenschap, zijn publicaties, collecties en zijn gedachtengoed in het kader van geschiedenis en genealogie van Bergh en het gebied tussen Rijn en IJssel, alsmede het aangrenzend Duitse gebied. Het dagelijkse beheer ervan is in handen gegeven van de Heemkundekring Bergh die daarvoor de faciliteiten en de menskracht heeft.

Voorzitter: (tot zijn overlijden) John Thoben

Secretaris: Wouter ten Have

Penningmeester: Wouter Besselink

Bestuursleden: Gerard Booms, Ben Schuurman, Rob Vister, Hans Hegman

In het huidige bestuur is Gerard Booms voorzitter.

Foto: John links en Gerard Booms rechts.

Oorspronkelijke locatie stichting

(Tot zijn overlijden) John Thoben

Kellenstraat 38

's-Heerenberg