Veldwerkgroep Beek-Loerbeek

Geplaatst op dinsdag 27 oktober 2015 om 14:11 — Laatst bijgewerkt op zondag 15 mei 2022 om 12:27

Beek en Loerbeek, in het oosten idyllisch gelegen aan de voet van de Montferlandse heuvels en aan de westzijde aangeleund tegen landgoed De Byvanck; een bijzonder stukje natuurgebied met een rijke historie en karakteristieke lanen en bomen. Mooier kun je toch niet wonen?
Over de geschiedenis van Beek/Loerbeek valt veel te vertellen. Historicus en mede-oprichter van de Heemkundekring Bergh, John Thoben, heeft 37 jaar lang intensief speurwerk verricht in tal van historische
archieven. Hij raakte ‘verslaafd’ aan het dorp, zo memoreert hij in het voorwoord van zijn boek ‘Het kerspel Beek in de Liemers’. Zijn werk resulteerde in twee indrukwekkende naslagwerken over de Beekse geschiedenis. Hij hoopte hiermee de interesse van velen te wekken en sprak de wens uit dat ‘iemand’ na zijn overlijden zijn werk zou voortzetten. Want ‘klaar’ was hij nog lang niet! De werkgroep Beek/Loerbeek treedt graag in John’s voetsporen om zijn werk verder op te pakken.

Hoe het allemaal begon

HKB-leden Jan Meurs, Theo Hansen en Ben Rosendaal, heemkundepioniers vanaf het eerste uur verzamelden al jaren oude foto’s, krantenknipsels en bidprentjes met betrekking tot Beek en Loerbeek.
Toen er in 2012 bij De Gracht in ’s-Heerenberg een HKB-bijeenkomst plaatsvond, waarbij besloten werd veldwerkgroepen op te richten, nam Jan de taak op zich de Beekse groep samen te stellen en te leiden. Nog datzelfde jaar resulteerde dit in een nostalgische foto- en dia-expositie in het Gildegebouw. Het bleek een schot in de roos, want het trok een flink aantal bezoekers. Een vervolg kon niet uitblijven. In 2013 volgde, dit keer in de Averhof, een filmmiddag waarbij met name leden van de KBO en de Zonnebloem werden uitgenodigd. Het werd een gezellige spraakmakende middag want velen herkenden dorpsgenoten op de vertoonde films en de anekdotes over en weer logen er niet om! In 2014 en 2015 werd de expositie zelfs met een dag uitgebreid, zodat nog meer mensen in de gelegenheid werden gesteld een kijkje te komen nemen. In 2015 was er als extraatje een beeldenexpositie van de in 2016 helaas overleden Hein Soeter te zien. Ook werden er films van de HKB en oude films uit Beek/Loerbeek uit 1958 en 1969 en WOII vertoond. Er werd veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid eigen foto’s door Jan te laten scannen.

Tekst: Redactie Old Ni-js