Midwinterhoorngroep

Geplaatst op dinsdag 31 januari 2023 om 21:03 — Laatst bijgewerkt op dinsdag 31 januari 2023 om 21:36

Een midwinterhoorn is een houten blaasinstrument dat van oudsher veel bespeeld wordt in Oost-Nederland en het aangrenzende Duitse Munsterland en Nedersaksen. De Heemkundekring Bergh heeft een werkgroep Midwinterhoorn. Ze maken midwinterhoorns, spelen erop en geven cursussen in het maken ervan.

Zie ook de pagina van de Midwinterhoorn

Wij werken nauw samen met de groep in Zevenaar die ook deel uit maken van onze groep www.midwinterhoorntochtzevenaar.nl.

Enkele midwinterhoornblazers (vlnr): Frans van Gendt, Theo Giesen, Ap Steenblik, Jan Jansen, André van den Bosch, Marty Heering, Joop van den Bosch, Mas Mannee, André Stuivenberg.

Over de midwinterhoorn

Wat doen we zoal?

We presenteren ons voornamelijk in traditionele kledij als midwinterhoorngroep Bergh, vaak op uitnodiging en bij organisaties van verschillende evenementen, onder andere bij de Montferland Run, midwinterhoorn fietstocht Zevenaar, nieuwjaarsreceptie van de Heemkundekring Bergh, kerstvieringen van de basisscholen. Hier geven we uitleg over deze traditie en bij avond openstellingen op Huis Bergh. Bij het onthullen van de kerstster in Zeddam bij de Grafelijke Molen en verder op individuele basis waarbij ieder op zijn beurt zijn verhaal vertelt en de melancholieke klanken laat horen.Vooral publiek van buiten ons provinciegebied en over de “grenzen”vinden dit gebruik zeer bijzonder, uiteraard ook onze medebewoners.

Waar en wanneer?

Vanaf september komen wij iedere woensdag of donderdag bij elkaar in het gildegebouw in Zeddam. Eerst wordt de agenda doorgesproken, welke aanvragen zijn binnengekomen en wie hier invulling aan gaat geven. Na de koffie wordt er geoefend om de tonen onder de knie te krijgen. Vorig jaar werd er in de maanden voor september vanuit onze groep deelgenomen aan de in Zevenaar gehouden cursus “hoe maak je een midwinterhoorn”. Ook zijn er goede contacten en samenwerking met groepen in de omgeving, met name uit Ulft van “De Huttenpiepen”. Het aanblazen op de eerste zondag van de advent is meestal op verzoek bij hotel Montferland. Afblazen op 6 januari gebeurt in de meeste gevallen om en nabij Huis Bergh in de avond, daarna is er in een horecagelegenheid warme chocomel... met slagroom, ter afsluiting van het blaasseizoen.
Medio januari komen we bij elkaar om het geheel te evalueren.

Bron: Old Ni-js maart 2015.

Leden van de Midwinterhoorn groep

Enkele van de leden (winter 2014) van de Midwinterhoorn werkgroep van de Heemkundekring bergh